Derde generatie met innovatief drukwerk
‘Recentelijk hebben wij bezoek gehad van de Financiële Telegraaf. Er zijn foto’s genomen en een interview werd afgenomen. Dinsdag 7 mei 2013, verscheen er een mooi artikel in het dagblad. Zie hier het resultaat.
Rinske Haan-van As riep altijd dat ze nooit in het familiebedrijf zou gaan werken. „Die mannenwereld die een drukkerij toch is, leek me niets voor mij”, vertelt ze. Het was de bedoeling dat zij de mode in zou gaan. Maar het liep anders. De kleindochter van oprichter werkt nu al weer ruim vijf jaar als accountmanager in de drukkerij, waar haar broer Wouter en neef Leendert van As samen aan het roer staan. „Wij hebben het ondernemen met de paplepel ingegoten gekregen.”
„Onze opa is destijds begonnen met een boekhandel in Oud-Beijerland. Regelmatig kwamen er klanten de winkel binnen die vroegen om geboortekaartjes, briefpapier of visitekaartjes. Aanvankelijk besteedde hij die opdrachten uit. Maar op een goed moment was hij gis genoeg om zelf een pers te kopen. Zo is hij de handelsdrukkerij gestart”, leggen de drie kleinkinderen uit.
Om voortdurend onderscheidend te blijven, hebben Johan en Martien van As – de vaders van de huidige eigenaren – ervoor gekozen ook andere diensten aan te bieden. „De tweede generatie heeft niet alleen op extra kwaliteit en service ingezet, maar ook naar interessante nicheproducten in de grafische industrie gezocht”, zegt technisch directeur Leendert van As.
Zo is al dertig jaar de driemaandskalender een bestseller voor de drukkerij. „Onze vaders zijn met dit product in de jaren tachtig van de vorige eeuw begonnen en het is nog altijd een van de grote pijlers van het bedrijf. Kalenders zijn het ideale reclamemiddel. Ze zijn relatief betaalbaar en je hangt het hele jaar aan de muur bij een relatie”, weet Rinske Haan.
„Begin deze eeuw is onze vader op zoek gegaan naar nog een andere specialiteit”, vult commercieel directeur Wouter van As aan. „Hij stuitte op ’static paper’, een Amerikaanse vinding, waarvan wij nu de licentiehouder in de Benelux zijn. Dit statisch geladen papier blijft als vanzelf op iedere ondergrond plakken. Wij maken hier vooral reclamemateriaal voor de retailbranche van. Zoals grote raamstickers, beeldschermstickers en vloerstickers. Het mooie van dit spul is dat het geheel veilig is, het blijft zes maanden kleven en laat geen lijmresten of beschadigingen na.”
Volgens Haan, die accountmanager Static Paper is, is het innovatieve materiaal daarom ook heel geschikt voor guerrillamarketing en wildplakacties. „Tijdens een evenement kun je als bedrijf zo bijvoorbeeld snel en zonder problemen reclame-uitingen op auto’s plakken.”
De Van As Groep, waar 55 medewerkers in dienst zijn, bestaat tegenwoordig uit drie productiebedrijven. Naast de drukkerij en de groothandel in static paper heeft de directie onlangs ook signbedrijf S-color uit Amsterdam overgenomen. „Dit is gespecialiseerd in het printen van groot formaat geveldoeken”, zegt Leendert, die als enige van de kleinkinderen naast een bedrijfskundige, ook een grafische opleiding heeft genoten.
Zijn neef Wouter heeft informatiemanagement gestudeerd. „Tijdens mijn studie kwam het bestellen via internet op. Ons familiebedrijf had toen behoefte aan deze nieuwe kennis. Zo ben ik als vanzelf in de drukkerij gerold.” De twee directeuren hebben de taken strak verdeeld. „We hebben allebei onze eigen verantwoordelijkheden.” Leendert houdt zich vooral bezig met de productie en de machines. Wouter zorgt voor de financiële en commerciële kant. „We vullen elkaar perfect aan en hebben een groot vertrouwen in elkaars kennis en kunde.”